Bøger / faglitteratur / biografier

Tanker af en anden verden : Jørgen K. Bukdahl - hans liv, værk og aktualitet

Portrætbog om teologen og filosoffen Jørgen K. Bukdahl (1936-1979). Om Bukdahls tænkning, interesser og teoretiske position samt refleksioner over betydningen af hans tanker i vores egen tid.

d. 17. apr. 2019

Peter Holm Rasmussen

d. 17. apr. 2019

Portrætbog om tænkeren, teologen og filosoffen Jørgen K. Bukdahl, der døde som 43-årig i 1979. Til teologi-, kulturhistorie- og filosofiinteresserede læsere.

Jørgen K. Bukdahl nævnes ofte i sammenhæng med Prenter, Sløk, Lindhardt og Løgstrup. Det til trods, er han ikke så kendt, som de andre Århus-teologer, da han desværre døde alt for ung og aldrig fik sit gennembrud. Bogen begynder med en biografi og leder videre til en gennemgang af Bukdahls interesser, det være sig tysk marxisme, fransk filosofi, semiotik, teologi, hermeneutik, kirke og kristendom og vi hører i sær om forholdet til Kierkegaard, Hegel og Løgstrup. Bogen slutter med at se på Bukdahls aktualitet i vor egen tid. Gunder Hansen har hentet materiale fra Bukdahls familie, venner og bekendte.

Gunder Hansen formår tydeligt at fremstille Bukdahl som så gudsbenådet en formidler, at man inderligt ønsker at have hørt ham, og han gør hans tanker, komplekse, begavede og dybdeborende som de var, spillevende og aktuelle. Bukdahl var, og blev, hurtigt en myte og nåede desværre aldrig at udgive et hovedværk, så han har naturligt stået i skyggen af de andre Århus-teologer fra tiden, og det er godt og på tide at vi får denne bog, som tydeligt er et con amore-projekt fra Gunder Hansen, og det smitter.

Frihed og frigørelseKorshøjen er et fyldigt udvalg af Bukdahls skrifter, der tillige indeholder en biografi. Sønnen Lars Bukdahl kredser i digtsamlingen Korshøjen om sin far og hans betydningFrihed og frigørelse er et fyldigt udvalg af Bukdahls skrifter, der tillige indeholder en biografi. Sønnen Lars Bukdahl kredser i digtsamlingen om sin far og hans betydning.

Jyllands-posten

d. 4. aug. 2019

Flemming Østergaard (f. 1948)

d. 4. aug. 2019