Spil / computerspil

1953 - KGB unleashed

Adventurespil. Hovedbrudsspil. Spillet er baseret på virkelige projekter, der blev gennemført af Ministeriet for Statens Sikkerhed i USSR (tidligere KGB). Udforsk et skjult laboratorium, hvor forsøgene blev udført. Din udforskning kan afdække, hvad disse eksperimenter i den menneskelige psyke åbnede op for - men vil du overleve disse åbenbaringer?

d. 6. dec. 2012

Søren Skøtt

d. 6. dec. 2012

Dvd-rom. 1953 - KGB unleashed er et puzzle-gådeløsningsspil til pc. Spillet er på engelsk og har PEGI 12 med ikon for gys. Man bør være mindst 15 år for at kunne forstå den logik, der ligger bag de til tider komplekse gåder og for at håndtere den mørke klaustrofobiske stemning i spillet.

Spillet foregår i en underjordisk bunker under Moskva i 1953. Man vågner i et mørkt rum og kan ikke huske, hvordan man er havnet der. På sin vej rundt i bunkeren støder man på en række puzzles, der skal løses for at man kan komme videre i historien. Hints til at løse de forskellige puzzels findes gemt i de mange mange rapporter, bøger og andre tekster, man møder undervejs. Spillet er baseret på KGBs menneskeforsøg i starten af den kolde krig. Grafik og lyd bidrager til en ildevarslende og dyster stemning, der passer fint til historien. Styringen er nem, hvor kameraet frit kan rotere 360 grader og musemarkøren skifter farve, når den passerer over de ting, som kan undersøges nærmere.

Spillets mange gåder og spilstil minder meget om Myst-serien, den dystre stemningen henleder tankerne på spil som Resident evil 4.

Samlet set er 1953 - KGB unleashed en fornøjelig oplevelse for spillere med hang til abstrakt gådeløsning, svøbt i en dyster men interessant historie. Er man ikke til denne type af puzzlespil, vil man ret hurtigt irriteres over ikke at kunne komme videre med historien.