Bøger / skønlitteratur til børn

Ballade i Monsterekspressen

Billedbog med rimet tekst. Monsterekspressen er et tog hvor alle passagerer er monstre, hekse, genfærd, bøhmænd eller andre gyselige, men festlige skabninger.

2007

Ole Laursen

2007

En munter billedbog med et lille gys, for de 3-5-årige. Den vil især tiltale drengene. Uhyrerne og monstrene ser ret hyggelige ud, så børnene vil ikke blive skræmt af at se på dem. Flot, sølvglimtende forside.

Bogen rummer en rimet tekst, som handler om toget "Monsterekspressen", et tog hvor alle passagerer er fx djævle, skeletter, Dracula, Frankenstein, varulve eller spøgelser. En mand stiger på toget. Hvordan tør han? Fordi han er spøgelsesjæger. Heri består balladen i "Monsterekspressen". Han suger alle op i sin spøgelsesfanger, men har ikke taget sig i agt for "Den Blege Dame". Rimene er ganske gode, og tegningerne i en let karikeret og ekspressiv stil er ret charmerende. De rummer en del detaljer, man kan samtale med barnet om.

Gotthardt har ofte beskæftiget sig med gys og uhygge, senest i en anden billedbog, Slimo - monstret fra kælderen, 2007. Der er kommet en hel del billedbøger om monstre og uhyrer de sidste par år. Tidligere har Thorstein Thomsen skrevet Spøgelsesrim, 1989 for nogenlunde samme aldersgruppe, men med flere og bedre rim. Den må dog være noget slidt rundt omkring på bibliotekerne.

Bogen er ganske vellykket med sine udmærkede rim og tegninger af monstre, som ser hyggelige ud. Uden at være epokegørende kan den fint supplere de andre nyere billedbøger med monstre.

Informationer og udgaver