Musik / folk

Divers

Summary: Joanna Newsom's first album in five years.

d. 21. okt. 2015

Pelle Sonne Lohmann

d. 21. okt. 2015

"Kringlet, opfindsom, melodiøst uforudsigelig og evigt foranderlig, rigt blæser- og stryger-orkestreret og generelt bare svimlende smuk folk-sanger/sangskrivning. Newsom er fortsat en forrygende historiefortæller uden mange sidestykker ... "Divers" er en dybt detaljerig sag, der naturligvis også byder på masser af mild harpe, Newsoms signatur-instrument, betagende tangenter og ikke mindst kunstnerens uforligneligt dragende stemme, der trods de mest spektakulære krøller aldrig er i nærheden af at tabe pusten".

Berlingske tidende

d. 16. jan. 2016

Mads Hendrich

d. 16. jan. 2016

"Endnu et smukt, tålmodighedskrævende og hammerambitiøst musikalsk værk fra den amerikanske harpespillende folk-ener".

Jyllands-posten

Peter Schollert

d. 23. okt. 2015

"[Newsom] synger, så man kommer til at tænke på Kate Bush og Tori Amos - eller en syngeglad fugl i træet uden for vinduet. Hun spiller fortsat på harpe - og alt muligt andet - og mikser klassisk musik med bl.a. blues og country i sine ambitiøse produktioner, der på trods af avantgardistiske idéer fremstår inviterende og fascinerende".

Politiken

d. 29. okt. 2015

Kim Skotte

d. 29. okt. 2015

"Den harpespillende sangerinde og sangskriver fik sit store gennembrud i 2006 med det andet album 'Ys'. Harpe spiller hun stadig, men det er ikke længere en ting, der definerer fænomenet. Harpe! Hvor syret, hvor cool! Nu er det bare et faktum, at Joanna Newsom blandt meget andet spiller noget så mærkværdigt gammeldags som engleharpe. Harpen slår en tone an på 'Divers', men er kun en klangfarve blandt mange. Multiinstrumentalisten har haft et større hold i studiet og skabt fortryllende musik med vid horisont uden at sætte hverken intimitet eller grundlæggende særhed over styr. Newsom synger stadig som Mickey Mouse-udgaven af Kate Bush, men gør det med stadig større virtuositet. Hvilket også er påkrævet, for teksterne på 'Divers' er både ordrige og fulde af ord, som ikke normalt hører hjemme i popsange. Et tekstunivers, som sprænger en normal tidsramme og knytter lige så meget an til Shakespeare og Shelleys sonetter som til irsk folkemusik og indierock".

Ralf Christensen

d. 23. okt. 2015

"Joanna Newsoms nye album er svangert med krig, kærlighed og tidens nådesløse gang. Man kan stirre stadig dybere i de sofistikerede sange og erfare at vi vader i historie, hver gang vi tager et skridt. Mesterværk hvisker værket fra hver en kunstfærdig pore".

Informationer og udgaver