Musik / jazz

Gaffa [online]

Ivan Rod

d. 24. jan. 2016

"En pudsig og meget underholdende udgivelse - et album i et eksklusivt oplag på bare 200 eksemplarer, hvert eksemplar indpakket i et unikt cover ... Et meget velfungerende miks af nutidig elektronisk musik komponeret af Band Ane og versioneringer af gamle standards som Egyptian Fantasy af Sidney Bechet, Ain't Misbehavin' af Fats Waller og Harlem Nocturne af Earl Hagen. Forløsningen er på én gang avantgardistisk intellektuel og humoristisk uhøjtidelig. Og det miks fungerer af uransagelige grunde virkelig godt. Orkesterets spændvidde giver simpelthen mening".

Politiken

d. 16. feb. 2016

Jakob Bækgaard

d. 16. feb. 2016

"På albummet 'Old News' [er] fortidens jazz i dialog med sugende elektroniske landskaber frembragt af Band Ane. De Waal er en pioner herhjemme, når det kommer til at integrere elektronik i jazzmusik, men han har også en stor kærlighed til jazztraditionen, og hans samarbejde med old time-jazz-ikonet Elith 'Nulle' Nykjær er lige i øjet ... De Waal har med 'Old News' lavet et postmoderne puslespil, hvor gammelt og nyt, elektronisk, elektrisk og akustisk blandes. Alt kan tilsyneladende lade sig gøre på pladen, hvor den moderne jazzer pianisten Jacob Anderskov kigger forbi og spiller stridepiano, mens Band Ane lader et svæv af elektroniske ekkoer synge på 'Falling Trees'. Det elektroniske element er således ikke en fortrængning af fortiden, men snarere en ny ramme, hvor traditionen får lov til at blive hørt på ny".

Berlingske tidende

Kjeld Frandsen

d. 24. jan. 2016

"Det er et originalt og fornøjeligt blandingsprodukt, som trommeslageren Emil de Waal her er kommet op med ... Han [har] allieret sig med elektron-musikeren Band Ane, som bidrager med vignetagtige forløb, der sætter den øvrige musik i relief. Og her er Emil de Waal faktisk med stil og repertoire gået helt tilbage til jazzens spæde barndom ... Men [der er] nutidsenergi, skabertrang og glimt i øjnene. Det herlige galleri af personligheder, der tegner sig for de skønne kollektive og individuelle præstationer, udgøres af Elith »Nulle« Nykjær på klarinet, Peter Rosendal på flugabone og Hammond-melodica, Mads Hyhne på trombone, Jacob Anderskov på keyboards og harmonika og Gustaf Ljunggren på banjo, marimba, kontra-altklarinet og guitar samt af sangerinden Randi Laubek. I et par gamle travere, [bl.a.] Fats Wallers »Ain't Misbehavin'« (...), finder Randi Laubek virkelig den på én gang sarte og sexede stil, som er så uløseligt forbundet med de brølende 20ere".