Bøger / faglitteratur / opskrifter

100 firkanter vævet på sømvæv

Introduktion og inspiration til at væve på sømvæv. Med afsnit om udstyr, hvordan man bygger sin egen sømvæv, samt opskrifter på 22 grundmønstre og 15 designs, hvor vævede firkanter kombineres til fx en hue, en poncho eller en lampeskærm.

d. 7. sep. 2016

Rikke Bruun

d. 7. sep. 2016

Med en sømvæv i hånden har man mulighed for at væve små firkanter, som kan bruges i sig selv eller som kan sys sammen og blive til fx et kludetæppe eller sutsko. Alle kan være med, men man skal holde tungen lige i munden.

En sømvæv er en firkantet ramme på 12,5 x 12,5 cm med søm hele vejen rundt. Ved at trække en tråd mellem sømmene danner man en trend (en slags bund), hvori man så væver med en lang nål for at skabe forskellige mønstre og effekter. Efter en gennemgang af fænomenet og udstyret, herunder hvordan man bygger sin egen sømvæv, følger opskrifterne på 22 islæt eller grundmønstre, som så igen efterfølges af fotos af 100 firkanter baseret på forskellige islæt. Her kan man se, hvor forskelligt man kan væve de enkelte islæt ved at variere brugen af farver, garner, antal garner og fx effektgarner. Afslutningsvis har forfatteren samlet 15 designs, hvor man ved at kombinere en række firkanter kan skabe fx en hue, en poncho eller en lampeskærm.

Bogen giver en god introduktion til arbejdet med sømvæven og de muligheder, den giver, og der er masser af inspiration til selv at arbejde videre med farver og designs.

Det er mange år siden, at der er udkommet noget om sømvævning eller noget der ligner, men bogen Væv uden væv, 1998 findes stadig på mange biblioteker.