Bøger / faglitteratur / fortolkninger

150 kunstværker

Fortolkninger af de 150 malerier der illustrerer den reviderede udgave fra 2002 af den autoriserede bibeloversættelse fra 1992.

d. 18. dec. 2002

Thorkild Brunsborg

d. 18. dec. 2002

Lisbeth Smedegaard Andersen har haft det spændende job at være billedredaktør for den udgave af Det Nye Testamente, som Det danske Bibelselskab har udgivet i ny autoriseret udgave. Det er selvsagt et ønskejob for en kunsthistoriker: alle den kristne verdens betydende kunstnere har naturligvis været tiltrukket af bibelmotiver i de sidste par tusinde år. I dette tillægsbind til testamentet forklarer hun indgående og med en imponerende viden om hvert af de medtagne billeder. Første gang man som læser møder en kunstner, er der et par ord om dennes biografi og uddannelse, hvorefter det enkelte billedes motiv og teknik gennemgås og sættes ind i samtidens kunst- og kulturhistorie. Afslutningsvist er der for en del af artiklerne henvisninger til andre steder i bogen, hvor der er gengivet billeder (eller skulpturer) af samme kunstner, eller hvor emnet for billedet ellers er behandlet. Der er tale om en samling særdeles velskrevne artikler - én for hvert billede i Det Nye Testamente. Bogen kan næppe læses i ét stræk, da billeder af kunstnere fra nutiden står side om side med kunstnere fra middelalderen og reformationstiden. Smedegaard Andersen er en flittig skribent. Senest har hun redigeret en bog om Arne Haugen Sørensen (0141).

Kristeligt dagblad

d. 29. okt. 2002