Film / nonfiktion

3 minutter i Gellerup : 2 portrætserier

Små portrætter af mennesker der bor eller arbejder i bydelen Gellerup, hvor de fortæller om deres liv og drømme.

d. 3. aug. 2012

Ellen Skall Sørensen

d. 3. aug. 2012

Portrætrække af menneskers liv og drømme - mennesker, der har det til fælles, at de enten bor eller arbejder i Gellerup. De er produceret af Opgang2 Turnéteater - et professionelt teater, der også laver film og foredrag med fokus på "kulturmøder".

Gellerup har et dårligt ry. Når de fleste hører navnet, tænker vi straks kriminalitet, vold og uro. Men efter at have set Søren Marcussens 52 miniportrætter, der kan betegnes som debatfilm, har man et noget andet syn på bydelen. Alle medvirkende har en historie at fortælle, og alle udviser gå-på-mod og/eller kreativitet. De 52 børn, unge og voksne har det til fælles, at de bor eller arbejder i Gellerup, der if. filmen bebos af over 100 forskellige nationaliteter. Mange af de portrætterede børn har skrevet en historie, og mange af de unge/voksne beskæftiger sig med musik og/eller frivilligt arbejde. Det gør, at hvis man ser filmene i et stræk, får de et lidt ensartet præg. Oprindeligt blev de 52 film vist en ad gangen i TV2-Øst. På disc 2 er 48 portrætter i en lidt udvidet udgave klippet sammen i 6 film, og det virker vældig godt at få personerne "sat op mod hinanden".

Der findes en del andre dokumentarfilm om at være indvandrer i Danmark, men disse er ikke umiddelbart sammenlignelige med 3 minutter i Gellerup, der ikke har indvandring som hovedtema.

Portrætserie af 52 børn/unge/voksne, der bor eller arbejder i Gellerup. Filmene giver et andet og mere positivt billede af bydelen, end det vi kender fra pressen.