Bøger / faglitteratur

500 års verdenskunst

Beskrivelser og gengivelser af en række af verdens kunstværker fra perioden 1500-2000, bl.a. værker af Leonardo da Vinci, Rubens, Louise Bourgeois, Goya, Hammershøi, Per Kirkeby, Rembrandt, Édouard Manet og Asger Jorn.

d. 21. apr. 2004

Lise Widding

d. 21. apr. 2004

38 kunstskribenter giver her hver deres bud på, hvordan man kan analysere et kunstværk, og bogen er således både en præsentation af ældre og ny verdenskunst og af faget kunsthistorie. Udvalget af værker strækker sig fra Andreas Mantegnas "Pietà" fra omkr. 1500, et af klenodierne på Statens Museum for Kunst, til Ingvar Cronhammars monumentale skulptur "Elia" fra 2001. I nogle af artiklerne analyseres et enkelt værk, mens et værk i andre artikler sættes ind i en større sammenhæng. Værkerne præsenteres kronologisk, og eksemplerne er hentet fra både danske og udenlandske samlinger. De fleste hører til blandt kunstens hovednavne, men der er også mindre kendte navne som Cildo Meireles og Marcel Broodthaers. Kun to kvindelige kunstner er medtaget, Louise Bourgeois og Sam Taylor-Wood. For forfatternes vedkommende er det mere ligeligt fordelt, 21 mænd og 17 kvinder. Artiklerne er generelt skrevet, så de kan læses af et bredt publikum, samtidig med at fagligheden er intakt, og bogen vil være velkommen for både alment kunstinteresserede og for studerende på forskellige niveauer.

Jyllands-posten

d. 28. apr. 2004