Bøger / faglitteratur / bibliografier

Billedstormeren : Lars Bukdahls kritik 1988-2006

En karakteristik af litteraturanmelderen Lars Bukdahls stil og kritiske praksis gennem årene 1988-2006. For særligt interesserede i litteraturkritik, forskere og undervisere i litteratur på akademisk niveau.

Anmeldelser (4)

d. 4. maj 2021

Jytte Bræmer

d. 4. maj 2021

En anmeldelse af anmelderen kunne man karakterisere bogen. Lars Bukdahl har gennem årene opnået en særlig rolle i dansk litteraturkritik. Hans første tid på Kristelig Dagblad var ikke specielt bemærkelsesværdig, men fra årene omkring 1996, da han kom til Weekendavisen, udviklede hans kompromisløse linje sig til et særligt varemærke. Den retoriske selviscenesættelse lader sig fortolke som et forsøg på at gennembryde og overskride anmeldelsesgenrens grænser, er forfatterens bedømmelse. LB forsøger udover at anmelde værket også at omforme det litterære landskab. Der er i sagens natur et væld af citater og nedslag i anmeldelser, der har gjort sig særligt bemærkede.

Et stærkt kritisk blik på LB' særlige måde at virke som anmelder på og hans konflikter med det litterære miljø. Men det er en nuanceret kritik, hvor forfatteren også konkluderer, at LB har nyformuleret rollen som kritiker. Det er ikke en bog, der får en bred læserskare, den er for de få, der interesserer sig særligt for litteraturkritik. Det er et skarpt og kritisk blik på LB' kritikerpraksis, men også en anerkendelse af en hypersubjektiv tendens med stærke sproglige nydannelser. Han dyrker ikke mellemregistrene.

Om anmelderrollen i Begejstring & brutalitetDagbladskritikeren og DagbladskritikerenOm anmelderrollen i Begejstring & brutalitet og .

Kristeligt dagblad

d. 23. juni 2021