Bøger / faglitteratur / aforismer

Forældede tanker er altid aktuelle : politikeren og satirikeren K.K. Steinckes bidske aforismer og strøtanker

d. 15. apr. 2003

Bent Birk Kristensen

d. 15. apr. 2003

Politikeren og samfundsrevseren K.K. Steincke (1880-1963) huskes i dag nok mest for Socialreformen fra 1933. Senest er han bl.a. portrætteret i Jacob Christensens biografi fra 1998. Udover hans aktive deltagelse i politik og samfundsdebat igennem mange år skrev han et utal af aforismer. Mange er præget af bidske og satiriske kommentarer som ofte kom meget på tværs af den offentlige mening. I alt ca. 7000 er nedskrevet på små sedler hvor han kunne komme til det, og han brugte dem i sine foredrag, avisartikler m.v. Journalisten Preben Dich har udvalgt ca. 500 af aforismerne flere efterladt i arkivmateriale på Det Kgl. Bibliotek. Mange har stadig gyldighed, og bogen vil derfor kunne finde god anvendelse inden for dette område. Inddelt i 8 kapitler spænder udvalget bredt. Et kapitel hedder Far hvorfor? (Far hvad er almindelig dannelse? Tidligere at vide lidt om alt - i quizalderen at vide alt om lidt). Der er derudover kapitler om ægteskab og kvinder, diktaturet, politik, kunst, jura, pressen og livsvisdom. Også i dag vil der være bid i flere af Steinckes krasse tanker og andre giver stof til eftertanke. Fx "rettænkende tænker tit kroget" eller "hvor er der dog mange, der spekulerer - i stedet for at tænke".

Informationer og udgaver