Bøger / skønlitteratur til børn / noveller

14 barske bornholmere : guidet gennem mørket af LG Jensen : Bornholms Biblioteker: Forfatterskole 2013

d. 9. sep. 2014

Maria Sjøblom

d. 9. sep. 2014

Her har børn mellem 10 og 14 år skrevet gyserhistorier i løbet af en uges forfatterskole og bogen kan tjene som inspiration for andre forfatterspirer i samme aldersgruppe.

Forfatteren L.G: Jensen har undervist på Bornholms Bibliotekers Forfatterskole i 2013. Her har eleverne arbejdet med gysergenren, og de 14 små historier kommer hele vejen rundt om genren. Her er alt fra det surrealistiske, til gamle dage og spøgelsesfortællinger. Historierne er kun ganske let redigerede, hvilket ikke virker befordrende for læseoplevelsen, ligesom der er brugt en meget lille sats. Læseren vil dog kunne mærke at de bidragende børn virkelig har arbejdet med genren og forskellige fortælletekniske greb. En enkelt af historierne er ikke færdiggjort. Forsiden rammer stemningen lige på kornet med sin dystre farvesætning.

Der er heldigvis stor interesse for at skrive blandt landets børn og unge og forfatterskoler i hele landet udgiver løbende denne slags antologier. Denne er dog ikke på højde med fx Fra rodeskuffen, som Brønderslev Forfatterskole udgav i 2013.

Et indblik i hvor meget børn får arbejdet med deres skriverier i løbet af blot en uges forfatterskole.

Informationer og udgaver