Musik / jazz

3 hats, 1 cap and 2 shoes that were not fellows (2015) & Anima ('79-'85)

d. 28. apr. 2015

Ivan Rod

d. 28. apr. 2015

"Alle 167 box-minutter har umiskendeligt Kenneth Knudsens signatur på klaver/synthesizer. Vel er han oprindeligt jazzpianist, men synthesizeren er helt ubetinget "landskabsarkitektens" primære instrument. Den ofte psykedeliske musik, han med afsæt i synthesizeren skabte - og stadig skaber - er kompleks og kompromisløs, forbundet med jazzen, men helt åbenlyst også inspireret af den mere symfonisk neoprogressive rock, som vandt frem i 70erne bl.a. takket være Pink Floyd og Marillion. Det nye album (eller er det en EP?) tilføjer dog ikke væsentlig nyt til det eksisterende klangbillede".

Jazznyt

d. 30. maj 2015

Niels Overgård

d. 30. maj 2015

"Den er en rimeligt voldsom ka'l den her. Et nyt album og fire meget gamle plader der genudgives er lig med fem plader. Det lidt pudsige er at det nye album slet ikke passer sammen med de gamle ... Det nye album, med den lange titel, er et rigtigt godt udspil. Kenneth Knudsen har tyndet ud i keyboard-parken og spiller nu kun på Nordlead. Det afholder ham heldigvis ikke fra at lyde som Kenneth Knudsen. Vel at mærke i 2015-aftapning. Sammen med hjælp fra Peter Kyed på præpareret midi-piano på flere numre og gæsteoptrædender fra Emil de Waal på trommer, Oliver Hoiness på guitar og Morten Ramsbøl på bas har Kenneth Knudsen lavet et skønt dystert værk. Her er fokus på de natlige toner og klange. Neonlysets skær er afløst af LED-lysets. Det er fremtidsmusik i nutiden".

Jazz special

Nr. 145 (2015)

Frans Baunsgaard

Nr. 145 (2015)

"Rejsen med Robinson Knudsen fører os igennem seks landskaber med udspring i den mere luftige, ambient-farvede side af Knudsens klang-palette. Dog endnu mere destilleret, nøgent og lavmælt end tidligere. Her males intense, næsten tyste skumringsbilleder med smalle sprækker af varm, organisk klang og enkelte tonale dryp. Tiden opløses og erstattes af et stærkt, rumligt nærvær. De mættede og stoflige lyddigte kryber langsomt ind under huden på lytteren. De fire øvrige CD'er rummer Knudsens solo-LP Anima fra 1979 samt de tre, som bandet udgav 1980-85. Disse fire Lp'er får hermed deres kærkomne debut på CD".