Bøger / faglitteratur / øjenvidneberetninger

70 erindringsglimt fra russertiden på Bornholm

Samtaler med 70 bornholmske øjenvidner om deres erindringer fra 1945-1946, hvor der var russiske soldater på Bornholm. I ca. et år efter befrielsen prægede russiske soldater livet på den danske ø. For historisk interesserede læsere.

d. 20. maj 2022

Martin Minka Jensen

d. 20. maj 2022

Bogens forfatter, Birgitte Borgen Müller Marcussen, har interviewet 70 bornholmske øjenvidner om deres erindringer fra 1945-1946, hvor der var næsten 8.000 russiske soldater på Bornholm. En tid med kosakdans og musik på torvet, romantik og byttehandler med ure, cigaretter og cykler. Soldaterne fra Rusland, det daværende Sovjetunionen, havde befriet øen for den tyske besættelsesmagt, men så mange soldaters tilstedeværelse havde også en skyggeside med tyverier, overfald og voldtægter. Der er beretninger om stærke og positive møder mellem mennesker, men også had og utryghed. Tiden, hvor russerne var på Bornholm, blev et kulturmøde på godt og ondt. Bogen er illustreret med de interviewedes egne fotos og dokumenter.

Fin samling af øjenvidneberetninger og erindringer om en kontroversiel tid i dansk historie. Tiden med sovjetiske soldater på øen er et særligt kapitel i Bornholms historie, der både rummer gode og dårlige sider. At samtalerne med øjenvidnerne er holdt meget personnært, giver bogen en meget nuanceret og mangefacetteret historieformidling.

Andre bøger om emnet er fx RussertidenBornholm besat og Bornholm besatAndre bøger om emnet er fx Russertiden og .