Film / nonfiktion / dokumentarfilm

8 short films collection

Otte korte dokumentar-/oplysningsfilm af en af dansk films mest betydningsfulde instruktører, Carl Th. Dreyer (1889-1968).

d. 13. jan. 2020

Ulrich Breuning

d. 13. jan. 2020

8 danske kortfilm fra perioden 1942-1954 har naturligvis en særlig appel til historikere og filmarkæologer, men filmenes fortællinger om æstetik og samfundsproblemer har stadig relevans. Og så er filmene instrueret af mesteren Carl Th. Dreyer.

Carl Th. Dreyer (1889-1968) er (sammen med Lars von Trier) Danmarks største og internationalt mest kendte og anerkendte filminstruktør. Hans spillefilm nyder klassikerstatus, og det gør hans novellefilm De nåede færgen også. Men den store instruktør har yderligere instrueret syv, ligeledes korte dokumentar-/oplysningsfilm om henholdsvis mødrehjælpens indsats, danske landsbykirkers skønhed, Storstrømsbroens ikonografi, vandforurening på landet, behandling af kræft, billedhuggeren Bertel Thorvaldsens æstetik og det gamle slot Krogen inden i Kronborg.

Fint stykke kulturarv med interessante kortfilmperler, hvor det ordløse billeddigt om Storstrømsbroen kan fremhæves sammen med en stadig aktualitet i den i formsprog noget alderstegne oplysningsfilm om kræftbehandling. Man bemærker en tidstypisk ukorrekthed i filmen om mødrehjælpen, hvor mødrene lærer at synge "Stakkels lille negerdreng"!.

Carl Th. Dreyers store mesterværk er Jeanne d'Arc's lidelse og dødCarl Th. DreyerCarl Th. DreyerCarl Th. Dreyer - min metier, og yderligere fire film findes i boksen Carl Th. Dreyer. Der findes også dokumentarfilm om instruktøren: Carl Th. Dreyer og Torben Skjødt Jensens Carl Th. Dreyer - min metier fra 1995s store mesterværk er Jeanne d'Arc's lidelse og død, og yderligere fire film findes i boksen . Der findes også dokumentarfilm om instruktøren: og Torben Skjødt Jensens - min metier fra 1995s store mesterværk er Jeanne d'Arc's lidelse og død, og yderligere fire film findes i boksen . Der findes også dokumentarfilm om instruktøren: og Torben Skjødt Jensens - min metier fra 1995Carl Th. Dreyers store mesterværk er Jeanne d'Arc's lidelse og død, og yderligere fire film findes i boksen Carl Th. Dreyer. Der findes også dokumentarfilm om instruktøren: Carl Th. Dreyer og Torben Skjødt Jensens fra 1995.