Bøger / faglitteratur / blandede skrifter

100 vilde analyser

100 humoristiske, indignerede og / eller kritiske indlæg fra Center for Vild Analyse's blog fra perioden maj 2007 til september 2009. Teksterne behandler bl.a. politiske, kulturelle, filosofiske og moralske begreber og hændelser fra ind- og udland.

Emneord

d. 2. dec. 2009

Kent Skov

d. 2. dec. 2009

Henvender sig til bloggere, debattører og interesserede i både de konkrete aktuelle forhold, der er til debat - og til de "metainteresserede" i en ny form for diskurs og (medie)platforme, hvor den kan finde sted.

Et udvalg af tekster fra en blog etableret af en tænketank i 2006, der kalder sig Center for Vild Analyse. CVA vil lægge samfundet på analysebriksen med "ideologisk" afsæt i vilde tænkere og praktikere, som: Freud, Marx, Nietzsche, Lacan og Zizek. Bloggen er et sprogligt "eksperimentarium" med frie analyser og kommentarer af samfundsmæssig, filosofisk, politisk, psykologisk, polemisk, diskursiv og ofte subtil, provokerende og/eller intellektuel karakter. Emnemæssigt er der stor spredning: politik, etik, reklame, kapitalisme, racisme, film, æstetik, kunst, krig, globalisering etc. De fleste indlæg er velskrevne eller tankevækkende. Indlæggene er bevidst anonyme - gestaltet af et "spøgelse", som det nævnes i forordet, fordi CVA finder tidens hypede debattører og meningsdannere alt for dominerende i forhold til det de skriver. Også kredsen omkring CVA er forfattere til flere analyser, der både er kurssættende, kommenterende og selvrefererende.

En del om blogs som fænomen - mest beskrevet i aviserne - og ikke umiddelbart noget andet i denne form. Om samfundsanalysens diskurs findes fx Fairclough: Kritisk diskursanalyse.

Spændende og anderledes samfundsanalyserende blog-debatbog på basis af et psykolgisk-filosofisk grundlag om en "vild" debatpraksis.

Informationer og udgaver