Musik / verdensmusik - world music

d. 8. juni 2013

Torben Holleufer

d. 8. juni 2013

"Mark Ernestus (...) har kastet sig ud på dybt vand og fundet guld. Han tog nemlig til Senegal og synes at have genopfundet ndagga-musikken, bedre kendt som mbalax. Men vel at mærke i sin mest rootsy form, helt ind til benet, hvor gnistrende eksplosioner på sabartrommer blandes med djembe og den "talende" tama-tromme. Pladen her er en åbenbaring. I spidsen for den utrolige trommegruppe finder man Bakane Seck, som var med på alle de store plader med Baaba Maal - som også synger på åbneren Gawlo. Men Ernestus' kunststykke er, at han har taget en rave-agtig tranceopfattelse og inkorporeret den i afrikansk tradition. Med udsøgt smag vokser et groove frem, som kan minde om New Orleans-soul eller Talking Heads, da de var mest funky. Eller som Tony Allen. Musik, du ikke kan stå stille til. Men også en insisterende flod af beats og lyd, som blæser dig bagover".

d. 10. feb. 2014

Ralf Christensen

d. 10. feb. 2014

"Det senegalesiske band Jeri-Jeri har over nogle år indspillet en række forrygende singler sammen med tyske Mark Ernestus ... Ernestus er en af tysk technos og dubs største excellencer, men det høres kun yderst subtilt her, hvor Jeri-Jeri får lov at brillere på strenge og især trommer. Men til gengæld kan technoslægtskabet høres i den rytmiske trance, som musikken skaber, hvordan trommerne nogle gange kan lande med en lokomotivisk logik, der genkalder sig technoens repeterende massage. Men her altså i sofistikeret akustisk ekstase. Genren bliver kaldt mbalax, og der bliver høvlet løs blandt andet på talking drums, men også regulært trommesæt. Umiddelbart falder slagene som en liflig regn over ørerne, men hvis man stiller skarpt, viser der sig et intrikat smukt mønster i virvaret på 800% Ndagga. Helt uforligneligt. Med sig har Jeri-Jeri og Ernestus fremragende gæstesangere, heriblandt den også heroppe kendte Baaba Maal".

Informationer og udgaver