Bøger / faglitteratur til børn / undervisningsmaterialer

1700-tallet sort på hvidt : Tanker, der forandrer
1700-tallet sort på hvidt : ideer, der korrumperer

Bogen udfordrer det velkendte glansbillede af 1700-tallet som menneskerettighedernes, fornuftens og demokratiets tid ved også at dykke langt ned i periodens afgrunde af brutalitet, tvang og fornedrelse.

d. 24. jan. 2012

Hans Michelsen

d. 24. jan. 2012

Introduktion og appetitvækker til 1700-tallet. Artiklerne, links til DR's arkiv, nye tv-udsendelser over bogen (Danskernes Akademi) og det tilhørende undervisningsmateriale er henvendt til elever.

Bogen og e-bogen er opbygget som en spejlkomposition ved helt bogstaveligt at følge et sort og hvidt-princip ned til mindste detalje, også typografisk: Den er trykt sådan, at man vil komme til at læse om "tanker, der forandrer", hvis man åbner fra den "lyse" side, mens man ved at åbne bogen fra den anden side vil blive præsenteret for "idéer, der korrumperer". Det opfylder kravene til AT-projekter og egner sig også til andre temaforløb i gymnasiet. Materialet er udarbejdet i samarbejde mellem DR, Aarhus Universitet og Århundredets Festival i Aarhus. Det tilhørende licensbelagte site www.1700-tallet.dk vil være aktivt fra d. 6. februar 2012. Forfatterne er tilknyttet Aarhus Universitet.

Om oplysningstiden se fx Bredsdorff Oplysningen : alt hvad De behøver at vide for at bluffe Dem gennem en middagskonversation, 2004, Tankens magt : vestens idehistorie, 2007, 1700 tallet : parykker, profit, pøbel, 2010, fra Golden Days. Se også festivalens site http://www.aarhundredetsfestival.dk/.

Læserne introduceres på bedste vis til 1700-tallet. Bogens meget kortfattede artikler og det flermediale undervisningsmateriale til oplysningstiden vil fungere bedre sammen med hjemmesidens licensbelagte materiale, som ikke alle folkebibliotekets brugere har adgang til.

Noter / Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF

Nr. 193 (2012)