Bøger / faglitteratur til børn

100 ting du bør vide om: dinosaurer

100 fakta om dinosaurer med små quizzer og opgaver.

d. 4. juni 2009

Erik Damskier

d. 4. juni 2009

Bogen udkommer i forlagsserien med titelbegyndelsen "100 ting du bør vide om:". Der er også bøger om verdens vidundere, kroppen og farlige dyr i serien, der henvender sig til børn over 8 år.

Bogens oplysninger er ordnet i 21 kapitler á 2 sider. Hvert tekstafsnit på 5-10 linjer er nummereret op til 100 (heraf bogens titel). På hvert opslag findes en tekstblok med enten en kuriøs historie, en quiz eller et forslag til et forsøg. Der er mange illustrationer af enkeltdyr og scenarier samt afbildninger af detaljer. Alle billederne er dog på grund af bogens format ret små. Der er en indholdsfortegnelse og et register, men ingen mediehenvisninger. Teksten er kortfattet og leverer mest navne og korte kendsgerninger. Opdelingen i 100 blokke føles ind imellem som en begrænsende faktor. Men den overordnede kapitelstruktur sørger dog for, at vi kommer rundt om mange aspekter.

Bogens ambition er at få alle væsentlige oplysninger med. Andre bøger fokuserer på enkelte områder af dinosaurkulturen eller henvender sig til ældre børn.

Aldersgruppen på 8-10 år er realistisk nok, men bogens omfang sætter grænser for hvor mange oplysninger, der er med. Bogen egner sig ikke til undervisningsbrug, men som fascinations- og bladrebog er den brugbar.

Informationer og udgaver