Bøger / faglitteratur

Beelzebubs fortællinger til sit barnebarn : en objektiv uhildet kritik af menneskets liv. 1. bog

1. del af Georgi Gurdjieffs allegoriske udlægning af sit system til udvikling af menneskets fulde potentiale. Et kosmisk væsen fortæller sit barnebarn historien om universets kreation og jordboernes potentiale. En klassiker i den esoteriske litteratur.

Anmeldelser (1)

d. 11. feb. 2022

Peter Holm Rasmussen

d. 11. feb. 2022

Filosoffen og okkultisten Georgi Gurdjieff (ca. 1877-1949) fusionerede østlige og vesterlandske traditioner i sit system "den fjerde vej" og ansporede til en nedbrydning af menneskets normale bevidsthed, så der kan gives plads til vores latente psykiske kræfter. Efter et forord hvor Gurdjieff taler direkte til læseren, lader han det udenjordiske væsen Beelzebub, der befinder sig ombord på et rumskib, fortælle en historie til sit barnebarn Hassein, om hans oplevelser med menneskeheden. Beelzebub udlægger vor planets udvikling, naturkræfterne og menneskets evolution mod det psykologiske stadie vi befinder os på nu, der som et slør forblinder vores sanser, men som vi vil kunne bryde fri af.

Gurdjieffs status inden for selvudvikling og mysticisme kan næppe overvurderes, og bogen her står som en af de vigtigste esoteriske tekster i det 20. århundrede. Allegorisk som fx Bunyans PilgrimsvandringenSåledes talte Zarathustra og Nietzsches Således talte Zarathustra, har den både en, omend svær, narrativ overflade, men også dybder man aldrig bliver færdig medGurdjieffs status inden for selvudvikling og mysticisme kan næppe overvurderes, og bogen her står som en af de vigtigste esoteriske tekster i det 20. århundrede. Allegorisk som fx Bunyans Pilgrimsvandringen og Nietzsches , har den både en, omend svær, narrativ overflade, men også dybder man aldrig bliver færdig med.

Mere om Gurdjieffs filosofiske system i Vort liv med Mr. GurdjieffPsykologien om menneskets mulige udvikling samt i Psykologien om menneskets mulige udvikling skrevet af Gurdjiefs nærmeste samarbejdspartner P.D. OuspenskyMere om Gurdjieffs filosofiske system i Vort liv med Mr. Gurdjieff samt i skrevet af Gurdjiefs nærmeste samarbejdspartner P.D. Ouspensky.