Bøger / skønlitteratur til børn / noveller

365 historier for børn

Samling af 365 eventyr og historier - bl.a. af H. C. Andersen og Brødrene Grimm - med et afsnit til hver dag.

d. 7. okt. 2013

Anders Christian Sivebæk

d. 7. okt. 2013

Der er igennem tiden udkommet mange bøger med 365 historier, en til hver dag i året. Mere rettet mod til familier og delvist uegnet til biblioteksudlån af samme grund. Til familier med børn fra 4-6 år.

149 historier opdelt i 365 dele til oplæsning af et afsnit hver dag i et år. En blanding af historier og eventyr, meget varierende illustreret af tegnere som Mårdøn Smet, Jan Mogensen, Dina Gellert, Iben Clante m.fl. Det er især eventyr af Grimm og Andersen, der dominerer. Flere af eventyrene er forkortet en anelse, både i forhold til tidligere enkeltudgivelser og i forhold til originaludgaver.

Der er er udkommet flere oplæsningsbøger med 365 historier - fx samme forlagshus' Min store billedbog : 365 historier (1997/48). Bogen indeholder desuden genoptrykte historier fra min barndoms Ælle-Bælle-Bøger med de forskellige Grimm-eventyr, også fra forlaget Carlsen.

Grundlæggende ikke egnet til biblioteksbrug, men fin til brug i familien ved sengetid. Jeg savner lidt grundigere kildefortegnelse, samt ophavsretsdetaljer til tegningerne, særligt fra de førnævnte Grimm-eventyr. I kolofonen nævnes følgende ikke: Nora Axe Lundgaard (Snehvide), Eva Wenzel-Bürger (Hans og Grethe) og Marjorie Cooper (Snehvid og Rosenrød).